Taal / Language

NL / EN
Beide talen / Both languages

zondag 16 mei 2010

Van RPG tot boek

From RPG to novel

Nederlands
Het huidige concept van De Legende van Ertar heeft een lange weg doorstaan om te worden zoals het nu is. Het verhaal was oorspronkelijk ook anders, maar toch zijn er vele elementen terug te vinden in de huidige versie.

English
The current concept of De Legende van Ertar (The Legend of Ertar) has gone a long way to become what it is now. The story originally was different, but there are still quite a few elements found in the current version.

Nederlands

Het begon allemaal in 2003, toen ik voor het eerst in aanraking kwam met RPG Maker. Het was een programma waarmee je RPGs (Role Playing Games) kon maken. Na een tijd ontdekte ik een site, Charas-Project.net, een site waar ik mijn eigen personages kon opzetten met de hulp van voorgemaakte vormen. Ik heb zelf ook meegeholpen hieraan.

Na een tijd te hebben gespeeld met RPG Maker wilde ik eens een eigen, echt originele game maken, één welke eigen personages had. Ik begon met een simpel concept, dat draaide om het tutorial-gedeelte van de game. Hierin begint de hoofdpersoon, Nikene (toen nog een andere naam), zich te realiseren dat het wellicht een video game is waarin zij leeft. Het verhaal zou beginnen wanneer zij erop uit gaat om op zoek te gaan naar haar jongste zus, Jana. Ik begon zelfs na te denken over andere personages, zoals Gray en Nythano.

Uiteindelijk wist ik dat ik nooit de game zou voltooien, dus besloot ik te gaan schrijven. Als het goed is begon dit in 2004 of 2005, toen ik erachter kwam dat schrijven echt iets werd wat ik wilde doen. Het plot bleef nog voor een groot gedeelte overeind staan. Ik had al een hele cast van personages gecreëerd, te veel om in één boek te stoppen. Ik had dan ook zeven boeken in gedachten.

Maar dan kom je op een punt waarin je kritisch naar jouw eigen werk begint te kijken, en ik kwam erachter dat wat ik had geschreven niet werkte. Ik begon dus helemaal opnieuw in 2006. Inmiddels heb ik al 82 pagina's geschreven, waarvan ik het grootste gedeelte zal herzien. Op het moment van schrijven ben ik nu bezig met het herschrijven van hoofdstuk twee.

Het verhaal is constant in beweging, er kunnen dingen bij komen, er kunnen dingen eruit worden gehaald. Maar bepaalde dingen blijven gewoon constant. Misschien dat ik dit laat voor later.

English

It all began in 2003, when I first came in touch with RPG Maker. It was a program with which you could make your own RPGs (Role Playing Games). After a while I discovered a site, Charas-Project.net, a site where I could create my own characters with the help of pre-made shapes. I even helped with it.

After a while playing with RPG Maker I wanted to create my own original game, one with my own characters. I began with a simple concept, which revolves around the tutorial part of the game. In this the main character, Nikene (then known under a different name), began to realize that she might be living in a video game. The story would start when she travels to search for her youngest sister, Jana. I even began thinking about other characters, like Gray and Nythano.

Eventually I knew I wouldn't ever finish the game, so I decided to write. If I'm correct it began in 2004 or 2005, when I discovered that writing is something I wanted to do. The plot remained mostly the same. I even had an entire cast of characters, too many to include in one novel. That's why I had planned seven.

But then you come to a point where you begin to look at your own work more critically, and by then I found out that which I wrote didn't work. I then started from scratch in 2006. So far I already have written 82 pages, from which most of it will be revised. Currently I'm working on rewriting chapter two.

The story is in constant motion, things get added, things get scrapped. But certain things remain constant. Perhaps I'll tell you about it later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten