Taal / Language

NL / EN
Beide talen / Both languages

donderdag 13 mei 2010

Rassen en klassen

Races and classes

Nederlands
In het tweede hoofdstuk van het boek wordt hier al kort over gesproken, maar er wordt niet veel gezegd erover, mede omdat er wordt aangenomen dat jij een spiret bent, wat dus niet zo is.

English
In the second chapter of the novel it's being discussed briefly, but there isn't much information about it, mostly because it's assumed you're a spiret, which you are not.

Nederlands
Op Ertar zijn er twee verschillende soorten manieren om verschillende spirets te groeperen, namelijk op ras en op klasse.

Een ras is feitelijk hetzelfde als de verschillende rassen op Aarde in het dierenrijk. Je hebt verschillende rassen honden en katten. Kijk je naar de fantasiewerelden, dan heb je de mens, de elf, de dwerg, de halfling, noem maar op. Zo ook op Ertar.

Op Ertar zijn er drie rassen die vaker voorkomen dan de rest, maar de meest voorkomende ras is de huna. Deze lijkt nog het meest op de mens. Sterker nog, in de beginjaren van Ertar bestonden er alleen maar huna's, en werd er ook voor lange tijd aangenomen dat er ook alleen maar twee soorten spirets bestonden, waarbij beide soorten onder dezelfde ras vielen.

De elaf is te onderscheiden van een normale huna door naar zijn oren te kijken. Deze zijn namelijk puntig, net zoals een elf. Voor de rest hebben elafs zelden bruine ogen, maar elafs met bruine ogen komen wel voor. Over het algemeen wordt dit niet als bijzonder gezien, op het feit na dan dat dit toch wel zeldzaam is.

Een warf is altijd kleiner dan de gemiddelde spiret. Je kan deze echter niet vergelijken met de conventionele dwerg, eerder met een halfling. Het is gewoon een kleinere spiret. Desondanks hebben warfs dezelfde kwaliteiten als dwergen.

Het is moeilijk om uit te leggen wat een klasse is. Een klasse is iets waarmee een spiret geboren wordt. Het bepaalt wat voor vaardigheden een spiret kan aanleren. Spirets zullen nooit van klasse kunnen veranderen, al moet worden gezegd dat spirets niet eens de behoefte hebben om dit te kunnen doen. Ten slotte moet ik vermelden dat klassen altijd beginnen met een hoofdletter. Waarom weet ik niet, maar wellicht heeft het te maken met het feit dat ik dit deed in een vlaag van verstandsverbijstering en dat het gewoon is blijven hangen. Klassen hebben ook geen meervoudsvorm.

De twee belangrijkste klassen op Ertar zijn de Magi en de Meca. Je kan ze onderscheiden door het soort vaardigheden. Magi kunnen namelijk magie gebruiken, terwijl Meca zeer bedreven zijn met machines. De vaardigheid van de Meca lijkt niet bepaald interessant, totdat je beseft dat Meca precies weten wat er aan de hand is met een machine zonder alles te hebben gezien. Daarnaast hebben Meca andere inzichtelijke vaardigheden, en zijn zij vaak lichamelijk iets sterker. Voor de ontdekking van de Echanti en de Tecta werd er alleen maar onderscheid gemaakt tussen Magi en Meca.

De Echanti is een soort van hogere vorm van Magi. Ze komen, net zoals de Tecta, niet veel voor. Vaardigheden van Magi leren zij zeer traag of helemaal niet aan, en wanneer zij dit wel doen zijn deze vaardigheden minder krachtig. Zij kunnen daarentegen wel bepaalde vaardigheden leren die Magi nooit zullen kunnen aanleren, zoals necromancie. Hierbij is necromancie niet het soort waar men aan denkt bij fantasieverhalen, maar betekent het niets meer dat de vaardigheid om met de doden te praten.

Daar tegenover staat de Tecta, die vaak wordt gezien als een hogere vorm van de Meca. Lichamelijk zijn zij niet bepaald sterk, maar dat maken zij weer goed door een hogere intelligentie. De meeste wetenschappers zijn dan ook Tecta. Ook kunnen zij één vaardigheid dat de Meca mist, namelijk technopatie. Dit houdt in dat zij, naast het opsporen van fouten met hun gedachten, ook machines kunnen repareren zonder het apparaat aan te raken.

Er zijn echter nog meer rassen op Ertar, en het zou best kunnen dat er nog een aantal klassen zijn in het boek die ik hier niet zal onthullen.

English
On Ertar there are two ways to group different spirets, by race or by class.

A race is basically the same as the races we have on Earth in the animal kingdom. You hav different races of dogs and cats. If you look at fantasy worlds, you have humans, elfs, dwarfs, halflings, you name it. The same goes for Ertar.

On Ertar there are three races that appear more often than the rest, but the most common race is the huna. These look the most as humans. In the beginning of Ertar there were only hunas, and there it was assumed for a very long time that there were only two kinds of spirets, both of which were of the same race.

The elaf is distinguishable from a regular huna by looking at its ears. These are pointy, just like elfs. Elafs also rarely have brown eyes, but elafs with brown eyes do occur. In general this isn't considered special, aside from the fact that it's pretty rare.

A warf is always smaller than the average spiret. You can't however compare it to a conventional dwarf, more with a halfling. It's just a smaller spiret. Despite that warfs do have the same qualities as dwarfs.

It's hard to explain what a class is. A class is something a spiret is born with. It determines what kinds of abilities a spiret can learn. Spirets will never be able to change classes, although it has to be told that spirets don't even have the urge to do this. Finally I have to mention the fact that classes always start with a capital letter. Why it's so I don't know, but perhaps it's because I did it once and it stuck since then. Classes also don't have a plural form.

The two most important classes on Ertar are the Magi and the Meca. You can distinguish them by looking at their abilities. Magi can use magic, while Meca are more skillful with machines. The ability of a Meca doesn't seem all that interesting, that is until you realize Meca know exactly what is wrong with a machine without having to see everything. Aside from that Meca have other perceptive skills, and they're also slightly stronger physically. Before the discovery of the Echanti and the Tecta people only knew about Magi and Meca.

The Echanti is a sort of higher form of Magi. They, like Tecta, aren't common. They don't or very slowly learn Magi skills, and when they do learn these skills these skills are less powerful. They however can learn abilities Magi can't ever learn, like necromancy. Here necromancy isn't the kind you find in fantasy stories, but it's nothing more than being able to talk to the dead.

On the other side we have the Tecta, who are often considered a higher form of the Meca. Physically they're not as strong, but they make up for it with their increased intelligence. Most scientists are therefore Tecta. They also have one ability the Meca doesn't have, and that's technopathy. This means that they, aside from being able to see faults with their minds, can also repair machines without even really touching them.

There are however more races on Ertar, and it could just be that there are a few classes in the novel I won't reveal here.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten